Moc białka w strączku!

Białko jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak badania pokazują, że w diecie Polaków zbyt dużo tego składnika pochodzi z produktów mięsnych a za mało z warzyw strączkowych. Powinny one pojawiać się w naszym jadłospisie co najmniej 1-2 razy w tygodniu.

Warzywa strączkowe zawierają inhibitory proteazy, przeciwdziałające nowotworom jelit, a także dzięki rozpuszczalnym włóknom obniżają poziom cholesterolu. Na prawidłową pracę jelit, jak i całego organizmu wpływa obecność błonnika pokarmowego. Dodatkowo strączki pomagają w stabilizacji poziomu cukru we krwi i pozwalają na dłużej zachować uczucie sytości.

Soczewica:Występuje w kilku odmianach kolorystycznych: brązowa, zielona, czerwona, żółta, czarna. Jest nieodzownym składnik rozgrzewających potraw kuchni orientalnej. Jest dobrym dodatkiem do sycących zup, potrawek, puree oraz sałatek. Jest bogata w żelazo i minerały, zajmuje trzecie miejsce pod względem zawartości białka wśród roślin strączkowych.

Ciecierzyca (groch włoski):Doskonale sprawdza się w warzywnych sałatkach, leczo, potrawkach i zupach. Stanowi główny składnik humusu i falafeli. Cechuje się dużą zawartością żelaza.

Fasola czarne oczko:Jest dobrym źródłem kwasu foliowego, zawiera największą ilość rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego biorącego udział w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi. Ze względu na lekko ziemisty smak dobrze komponuje się z czosnkiem i papryką.

Bób:w okresie jesienno-zimowym ciężko znaleźć jest świeży, więc dobrze sprawdzi się ten dostępny w postaci mrożonek. Doskonały do zup, puree, sałatek, humusów czy past. Zawiera dużo kwasu foliowego.


Więcej ciekawostek
Linki:







Nasi partnerzy: